Kiszállításhoz kocsi kell, de lízingeljünk vagy a tartós bérlet a jobb?

Apró virágüzletet vezetek. Mindenki ismer a környéken, már vagy 5 éve, hogy kinyitottam ezt a picike, de annál hangulatosabb kis boltot. Főleg a közeli nyugdíjas, kedves idős hölgyek járnak hozzám nagy szeretettel és őszinte érdeklődéssel az új áruk iránt, amik érkeznek. Szeretem a munkámat és jól is megy a bolt. Annyira jól ment az utóbbi időben. hogy több vendégem javaslatára úgy döntötte, hogy a kiszállítással is megpróbálkozom.

Koszorúkat, csokrokat, virágdíszeket, kompozíciókat, sziklakerteket, szinte bármit elkészítek. Már egy ideje veszek fel különböző egyedi kérések szerint megrendeléseket, de a szállítással szokott gond lenni. Én eddig nem vállaltam azt is el, hogy elkészítés után ki is szállítom, viszont most a nyáron volt egy nagy esemény, egy esküvő, ahova minden virágdíszt én készítettem és ott akadt némi gond. Egyrészt többször kellett fordulni a sódíszekkel, más részt személyautóval nem lehet teljesen biztonságban szállítani a sérülékeny, törékeny díszeket.

Ezért ez után a nagy ijedség után, ami az esküvő körül kialakult amikor rendeztük be a termet úgy döntöttem, kell egy lízingelt kis furgon. Nem tudom és nem is igazán szeretném most ezt a kisteherautót megvenni erre a célra. Egyszerűbbnek látom, ha tartós a bérlet vagy a lízing mellett döntök, csakhogy ez az egész nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre látszik. Kezdjük ott, hogy lízingből is több féle létezik: Van zárt- és nyílt végű pénzügyi lízing. Melyik kell nekem?

Az operatív lízing

Az operatív lízing gyakorlatilag a tartós bérlet menő neve, amit azért találtak ki, hogy teljesen megzavarodj és sose tudj kiigazodni ezek között. Ez az a forma, amikor a kocsi tulajdonjoga egészen biztosan a flottakezelőé marad a szerződés lejárata után, nem kerül át a bérbeadóhoz.

A zárt végű lízing

Ha ezt a fajta lízinget választom, akkor már a szerződés megkötésekor biztos, hogy az autó tulajdonjoga a végén a lízingbevevőhöz, vagyis hozzám fog kerülni. Így az akkor már sok éves kisteherautó az enyém lesz. Ha jól bánok vele és megfelelően karban tartom, előbb- utóbb örökre hozzám kerül jogilag is.

A nyílt végű lízing

Ennél a fajtánál van némi kavarodás a fejemben. Érdeklődtem egy autószalonban és egy flottakezelőnél a lehetőségekről és mindketten egyértelműen a nyílt végű lízinget ajánlották nekem a telefonban, azonban olvastam erről pát dolgot, ami megnehezíti a döntést. Valójában a helyzet nem annyira egyszerű, mint ahogyan azt a beszélgetőpartnereim felvázolták a telefonban. azt mondták, a szerződés végén a “lízingbevevőnek”, vagyis ebben az esetben nekem többek között elővásárlói és vevőkijelölési joga van, tehát nincs a szerződésben meghatározva, hogy kié lesz a kocsi tulajdonjoga, ha a szerződés lejár. Ezzel mondjuk nem lettem beljebb, de összehasonlították más szempontok alapján is a zárt végű lízinggel is, amik jól hangzottak.

Azt mondták, hogy amíg a zárt végű lízing “termékbeszerzésnek” számít, addig a nyílt az “szolgáltatásnak”, ezért az áfa levonható a havidíjából (a tartós bérlethez, vagy más néven operatív lízinghez hasonlóan egyébként, amit csak később tudtam meg, amikor utána jártam a témának). Az operatív lízinggel szemben is felhoztak érveket, azt mondták, hogy itt a szerződésben van lehetőség arra, hogy az autó végül a lízingbevevőhöz kerüljön. Ez biztosabbá teszi a dolgot. És a legcsábítóbb érvük utoljára maradt. Hiszen a tartós bérlésnél ez azért sokkal kedvezőbb, mert ott egy várható piaci értékkel számoljuk ki az autó leendő maradványértékét. Viszont a nyílt végűnél egy képzett értéket állapítunk meg a szerződés végén, amennyiért megvehetném majd a kocsit, ami lehet akár a beszerzési érték 15-20%-a is.

Összességében ha én lízingelek egy autót, a havidíjak után az áfa levonható, és a végén még a piaci ár töredékéért is vehetem meg.

Valóban rózsásan hangzik, de olvastam olyan esetekről, amikor a szerződést a NAV nem találta megfelelőnek, úgy látta, hogy habár a nyílt végű lízing szabályos folyamat, a szerződésben leírtak mégis arra engedtek következtetni, hogy az egész arra ment ki, hogy a végén az autót jóval a piaci ár alatt lehessen eladni. Ez pedig törvénybe ütközik. Egy weboldalon ezt részletesen kivesézik. Én ezt most inkább nem írom le, mert én nem értek hozzá és itt jóval pontosabban le van írva, mint ahogyan én azt megpróbálhatnám elmagyarázni. Tehát a lényeg, hogy vannak veszélyei, de én erre nem látok rá elég jól, hiszen nekem nincs ilyen irányú végzettségem vagy legalább tapasztalatom.

Mindenképpen szakértőre lenne szükségem, aki segít döntést hozni ebben a kérdésben, egyedül nem tudom eldönteni, hogy a nyílt végű lízing előnyei vagy a veszélyei erősebbek.